“Bicycle Day” si Istoria bicicletei

“Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.” – Albert Einstein.
 
Astazi este “Bicycle Day” si m-am gandit sa o comemorez printr-un blog post depre istoria bicicletei. Sarbatorita prima data in 1985 de catre Thomas B. Roberts, ziua bicicletei are mai mult de-a face cu LSD-ul decat cu ciclismul si celebreaza ziua de 19 aprilie 1943 cand parintele LSD, Albert Hofmann, si-a testat voluntar inventia ingerand 0,25 miligrame de substanta.
 
Dupa ce a resimtit efectele drogului, dr. Hofmann si-a parasit laboratorul din Basel si a plecat acasa pe bicicleta, ziua de 19 aprilie devenind astfel primul “acid trip” intentionat. :)
 
603px-Hoffman_Bicycle_Day_-_full_square

Dar sa ne intoarcem la biciclete si la precursorii ei: drezina, velocipedul si biciclul.
 
Drezina a fost inventata in Germania in 1817 de catre Baronul Karl Drais. “Laufmaschine” sau “masina de alergat” era construita in totalitate din lemn si nu avea pedale. Utilizatorul trebuia sa se impinga cu picioarele in pamant pentru a deplasa masinaria inainte. Aceasta inventie a fost prezentata si patentata la Paris pe 6 Aprilie, 1818.
 
drezina-32706-i32706w400h300xyz1001

Velocipedul ” a aparut in 1865 si a fost inventat in Franta de Pierre Micaux. Velocipedul era construit din lemn, ulterior a fost echipat cu o banda de metal pe roti pentru o rezistenta sporita si avea pedale care erau insa aplicate direct pe roata din fata. Masinaria era cunoscuta in termeni populari ca si “bone shaker” (scuturator de oase) din pricina zdruncinaturilor pe care le provoca mersul cu velocipedul pe pietrele cu care erau pavate drumurile in acea vreme.
 
1-velocipede-1866-granger

Biciclul a aparut in 1870 in Franta si a fost inventat de James Starley. Era construit in totalitate din metal, rotile fiind prevazute cu cauciucuri foarte tari. Avand pedalele fixate tot pe roata din fata, fara lant intre roti, noua inventie arata ciudat – roata din fata, pe care era fixata si saua, era mult mai inalta in comparatie cu cea din spate. Pe parcursul urmatorilor 20 de ani roata din fata a devenit tot mai mare, pe masura ce constructorii si-au dat seama de un lucru, cu cat era roata mai mare, cu atat se parcurgea o distanta mai lunga la fiecare pedalare.
 
Aceasta masinarie a fost si prima care a purtat oficial numele de bicicleta. Modelul a fost o atractie intre anii 1880 – 1890, desi costa foarte mult (echivalentul salariului mediu al unui muncitor pe sase luni) si era foarte periculoasa. Toata greutatea fiind in partea din fata, la orice oprire brusca sau la lovirea rotii de o piatra, bicicleta se rasturna in fata iar cel ce mergea pe ea cadea de pe roata inalta exact in cap.
 
velociped-010_108223_49672

Tricicleta special construita pentru femei a aparut din nevoia pentru mai multa siguranta. In timp ce barbatii riscau sa se accidenteze pe o bicicleta instabila, doamnele, imbracate in fuste lungi si corsete foloseau tricicleta cu roti inalte in spate. Cu ea se plimbau insa si oamenii cu prestanta ai vremii, doctori, preoti, oameni bogati, deoarece le dadea un aer de superioritate si eleganta.
 
1880s-cycling-scene

Bicicleta sigura – Accidentele frecvente au creat in constiinta publica imaginea unui vehicul periculos, greu de stapanit si incomod, insa modificarile aduse la finalul anilor 1800 aveau sa schimbe aceasta perceptie. Henry Lawson a creat în 1879 o bicicleta cu lant care angrena roata din spate, dar avea roata din fata tot mare iar modelul nu s-a impus pe piata. La scurt timp dupa aceea in 1885, englezul John Kemp Starley a creat un model cu rotile egale si lant.
 

Safety_bicycle_1887

Bicicleta cu pneuri – O noua era a inceput odata cu medicul veterinar scotian John Dunlop, care a inventat în 1888 anvelopa pneumatica din dorinta de a-i face fiului sau mai comod mersul cu bicicleta. Pneurile au inlocuit caucicurile si au facut mersul pe bicicleta mult mai confortabil. Tot el a fost si cel ce a inventat doi ani mai tarziu pneurile pentru automobile, iar in 1890 a infiintat una dintre cele mai mari companii producatoare de pneuri din lume – DUNLOP.
 
Bicicleta pliabila – a fost inventata in 1894 de Charles Morel si Henry Gérard. Productia de biciclete pliabile a inceput in aprilie 1895 si a fost un succes imediat, comenzile depasind rapid capacitatea de productie. Bicicletele pliabile au fost folosite initial in scopuri militare, armata franceze, rusa si romana fiind primele care au plasat comenzi. Brevetele de biciclete pliante au fost vandute in cele din urma catre un consortiu Peugeot – Michelin si armatei franceze care au preluat productia de biciclete pliabile in 1899. Biciclete pliabile au aparut pentru prima data in catalogul de vanzari Peugeot in 1899, fapt care are a condus unii istorici sa creada in mod eronat ca acest tip de bicicleta a fost inventat de Peugeot.
 
Faun-folding-bicycle (1)

Bicicleta moderna – Trecand in secolul douazeci, bicicleta nu a mai suferit mari schimbari fata de modelele anterioare. Frana pe spate s-a inventat in 1990 si au aparut, rand pe rand, suspensiile, mai intai la roata din fata, apoi la cea din spate. In 1910, pe masura ce crestea cererea de biciclete pentru curse, suspensiile s-au perfectionat, iar metalul greu din care era facut cadrul si tuburile a fost inlocuit de alte metale mult mai usoare.
 

six_days

Iver Johnson, un constructor din statul american Massachusetts, a facut o bicicleta speciala pentru un ciclist celebru in acea vreme – englezul Major Taylor – sudand cele trei bare ale cadrului in forma de triunghi, pentru o mai mare rezistenta la traseele de concurs foarte denivelate. In plus, la comanda ciclistului, coarnele ghidonului au fost indoite, modelul acesta fiind, de fapt, prima semicursiera inventata.
 

stef_on_first_bmx_2_lg

Intre anii 1960 si 1970 apar si se dezvolta bicicletele cu mai multe viteze, construite de compania Schwinn. Tot aceasta firma este printre primii creatori ai celebrului model pentru copii BMX, mai tarziu inlocuit de mult mai performanta bicicleta Mountain Bike.
 
bikeGT198501a-vi

La final, va las cu un scurt video care contine o animatie mega simpatica despre evolutia bicicletei.
 

 
Surse:
Bicycle Day
History of lysergic acid diethylamide
Istoria bicicletei
O scurta istorie a bicicletei
The History of the Folding Bike

7 Responses to “Bicycle Day” si Istoria bicicletei

  1. Cristina Gheorghisan says:

    Foarte frumos post, bravo Miky! Mi-a placut mult video-ul! :)

  2. Santiago says:

    Imi place cand citesc articole de oameni pasionati de anumite subiecte, bicicleta in cazul tau. Mai multi oameni ar trebui sa faca asta. Din ideile oamenilor pasionati au aparut lucruri care au schimbat lumea.

    Sunt foarte curios ce o sa mai gasesc pe blogul tau. Pana acum ma simt inspirat.

  3. Multumesc pentru comentariu Santiago! :) Ma bucur ca te-au inspirat articolele mele. Pe tine ce te pasioneaza?

  4. mirela fener says:

    Nu ma pot opri din citit si din lasat la commuri,foarte tare descrierea

Leave a Reply to Alexandra Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>